onsdag 27 januari 2010

Ridhusträning

Ibland känns det bra, man känner sig laddad när man åker till ridhuset, övningarna flyter på och man är nöjd när man åker därifrån. Sen kommer de där tillfällena när man egentligen inte känner för att träna men åker iväg ändå. Vet inte riktigt vad man ska träna utan hoppar lite på måfå. Oplanerad träning ger okoncentrerad matte och ännu mer okoncentrerade hundar. Bull skäller så alla i ridhuset riskerar tinnitus och Vera har munnen full med hästskit hela tiden. Så kändes det förra måndan och när jag kom hem funderade jag allvarligt på om jag är riktigt klok som håller på med agility.

Men som tur är har jag kort minne för jag åkte dit igen på torsdag;). Det var min födelsedag (fyllde 25 år som vanligt) och mina träningspolare hade dukat upp en överraskning. Måste dock erkänna att första tanken när jag såg dukningen på läktaren var att det påminde om ett offeraltare.....;)

Den uppmärksamme noterar läkerolasken i förgrunden. Det var en present från Jeanette med anledning av förra blogginlägget:-) Och ja, jag har ätit upp den.... Läkerol är nog inte godis trots allt.... Det bjöds även på smarriga morotsmuffins och en del försökte förtvivlat komma undan kameran av rädsla att en eventuell bild skulle kunna användas som bevismaterial. Fast du Maria, det syns att det är du där bakom kakan;) Vi enades dock om att födelsedagar är en skitbra orsak att göra avsteg från "Beach Ten" och högg in. Morötter är ju faktiskt extremt nyttigt också..... och bra för solbrännan.... med tanke på "Beach"...

På torsdagens träning tror jag faktiskt att "Agility by Night" slog rekord. Klockan var närmare halv två på natten när vi satte oss i bilarna och körde hemåt. Som tur var kändes träningen betydligt bättre än på måndagen. Tränade starter med båda hundarna och fick hjälp och nyttiga tips av Catrin. Vera tycker det är lite jobbigt att hitta linjen när matte lämnar henne i starten. Hon vill gärna springa förbi hinder och skynda sig till matte. Fortsatte den träningen även på lördag och måndag då det blev betydligt kortare träningspass. Tränade även lite slalomingångar och kontaktfält på gungan. Vera tycker gungan är det häftigaste hindret vi har i ridhuset:).

I morgon är det dags för träning igen sen blir det agilitytävling på KRK på söndag. Vera ska starta både klass I och öppen klass. Den här gången har jag även anmält Bull till den öppna klassen. Ska bli skoj med tävling och skönt att det är på "hemmaplan".

4 kommentarer:

  1. Vi kommer och håller tummarna på söndag! Hoppas det går riktigt dunderbra för alla!
    Anette W & C

    SvaraRadera
  2. Jag funderar på om man är riktigt klok när man sysslar med hund, oavsett sport ;) Tränar gärna lite spaniel till våren, har fågel i frysen som jag vill jobba lite med! Har tänkt att gå kurs hos kustjakt.se vet du vilka det är?

    Lycka till på söndag!!

    Anna-Carin, Liam och Neo

    SvaraRadera
  3. Vad söt liten cockertjej du hade! Lite lik min egen grabb härhemma som nu är ett år och full av energi!

    SvaraRadera
  4. Grattis i efterskott :) Härligt att fira med hundträning och goa vänner!!!

    Jätte lycka till på söndag!!!

    SvaraRadera