onsdag 9 juni 2010

Godkänd i viltspår och distriktsmästare i agility!

I söndags vad det DM i agility på Forshaga BK. Jag hade anmält båda hundarna till alla fyra loppen, vilket innebar att jag sprang åtta lopp (puh)! Det blev en bra dag! Bull nollade tre lopp, varav han vann två och det var de som räknades i DM. Han blev därmed distriktsmästare och vi fick med oss en fin buckla hem=). Det nollade loppet han inte vann kom han tvåa, en och en halv sekund efter Vera! När Bull hade nollat de tre första loppen och fixat titeln bestämde jag mig för att ta tillbaka honom och försöka befästa kontaktfälten i det fjärde loppet. Fast som vanligt när jag tar tillbaka honom på banan bestämde han sig för att busa (han gör så när han vet att det blivit fel). Han körde sin egen bana, lämnade matte ropande och sprang ut och hämtade godisväskan!! SPEXNISSE!! =) Vera nollade bara det loppet hon vann men gissa om hon var mallig över att ha slagit brorsan ;-).

Förra måndan startade Bull anlagsklass i viltspår. Det har varit lite mycket nu under våren så vi har väl inte lagt riktigt så många spår mellan kurstillfällena som jag hade önskat. Därför blev jag extra nervös när provdatumet bestämdes med bara några dagars varsel. Men det gick lysande. Bull var jätteduktig och klarade 600 meter galant trots att vi tidigare lagt spår på högst 150-200 meter. Det var väl bara vid ett tillfälle som han vände sig om för att kolla om jag menade allvar; "ska det va så här långt till klöven" liksom. Det blev lite missar vid spårslutet men det var inte värre än att vi fick godkänt och ett tjusigt diplom med oss hem =).

Vad har speedway och agility gemensamt? Ingenting trodde jag innan jag varit på agilitytävling på masarnas hemmaarena i Avesta 22-23 maj. Vi fick prova på diverse väderlek och underlag kan man säga. På lördagen var det minst sagt ökenklimat. Med stekande sol inne på arenan var "bonnbrännan" ett faktum. Både Bull och Vera tyckte underlaget var lite halkigt (packad sand/grus). Vera kraschade ett hinder i ena klassen och tog fel väg i den andra. Bull diskade sig lite snöpligt i hoppklassen men fixade sm-pinne i agilityklassen.
.
På söndag morgon öppnade sig himlen. Regnet öste ner hela dagen och vi var som dränkta sillar (öhh, eller är det dränkta katter man säger... hur dränker man en sill?). Tältet som vi slagit upp på lördagen fylldes bokstavligt talat med vatten och vi fick ha hundarna i bilen (vilket nog var skönast för dem). Och så var det underlaget........ LERVÄLLING!! Nu förstår jag varför Speedwayförarna är så skitiga! Trodde inte jag skulle få Bull att springa i leran men där fick jag fel. Han tände till precis som vanligt och kutade omkring som en galning i leran (såg ut som en dalmatiner när vi kom i mål). Kommer inte riktigt ihåg vad som gick fel i hoppklassen men vi diskade oss i vart fall. I agilityklassen kom vi trea och fixade ännu en sm-pinne. Vera gick ur slalom i hoppklassen och kraschade ett hinder i agilityklassen. Om man bortser från vädret (som ingen kan råda över) var det en mycket välarrangerad tävling! Tack också till Maria och Jeanette för trevligt dag - och nattsällskap och grattis igen till pinnen Jeanette!

Inte särskilt mycket publik på söndan....
.
Lite "ohundiga" aktiviteter sen sist: Har testat dreja lera tillsammans med mina arbetskamrater (skoj men svårt), var bjuden på grillparty hos K & M i lördags (mums), har avslutat tävlingsledarutbildningen - nu väntar prov och praktik, åsså har jag bytt hårfärg igen =)

Grilla = Slitigt karlgöra?


Dirty Fingers

1 kommentar:

  1. Grattis till alla sm-pinnar igen!
    Och det där med leran tycker jag verkar spännande!
    Anette W & C

    SvaraRadera